Nooit meer je sokken kwijt!

Elk jaar op 9 mei is het Lost Sock Memorial Day, oftewel de dag waarop we even collectief stilstaan bij het wereldwijde leed dat eenzame sokken heet. Dankzij Qnoop is dat probleem echter verleden tijd. Een gesprek met oprichter Dirk Vis.



Er zijn van die ontwerpen waarvan je denkt: waarom is dat niet eerder bedacht? Of eigenlijk: waarom heb ik dat niet zelf bedacht? De sokken van Qnoop zijn zo’n gevalletje. De paren hebben aan de ene sok een knoop – wat de merknaam verklaart – en aan de andere kant een lusje. Door de sokken aan elkaar te bevestigen voor ze de was in gaan, maak je nooit meer per ongeluk een helft van een duo alleenstaand. We spraken de bedenker van deze slimme en duurzame uitvinding: Dirk Vis, oprichter van Qnoop.



Dirk, kun je om te beginnen misschien verklaren waarom er toch zoveel sokken bij het wassen verdwijnen?
“Daarover lopen de theorieën uiteen. Er is een filmpje dat laat zien dat wasmachines je sokken laten verdwijnen tussen de rubberen laag en de kast: dat zou betekenen dat er onderaan je machine allemaal sokken liggen. Het is echter hoogstwaarschijnlijk gewoon slordigheid: je doet je sokken overal en nergens uit, dan belandt de helft een sok in de wasmachine en de andere ergens anders in huis. Vervolgens gooi je die ene sok die uit de wasmachine komt weg, de ander vind je later en gooi je ook weg. Uit een steekproefonderzoek blijkt dat we rond de 1,3 paar sokken per maand per persoon kwijtraken. Dat is 265 miljoen paar per jaar, alleen al in Nederland!”



En dus bedacht jij het knoopsysteem?
“Het weggooien van sokken is niet duurzaam, terwijl ik juist een duurzaam merk wilde opzetten. Tijdens het opstartproces maakte ik mijn dochters jurkje dicht, die had een knoopje en lus-systeem. Dat ben ik ook gaan maken op mijn sokken. Volgens mij ben ik wereldwijd de enige die dat nu maakt.”

Waarom wilde je een eigen bedrijf in de mode?
“Tot 2014 werkte ik vijf jaar lang als operationeel eindverantwoordelijke bij kinderkledingmerk bij Imps & Elfs. Erg leuk en leerzaam, maar ik wilde zelf iets creëren en opzetten – wat het ook zou zijn – dus ik nam ontslag. Ik gaf mezelf drie maanden om iets goeds te bedenken, dat binnen een driehoek van kwaliteit, design en duurzaamheid past: een simpel product, dat financieel haalbaar en levensvatbaar is, dat ik online kon beginnen, dat duurzaam is en disruptive en dus iets dat een probleem oplost.”



Hoe kwam je dan uit bij sokken?
“Het was mijn vrouw Annet die op een ochtend zei: ‘waarom doe je niet iets met sokken?' Ze had namelijk net exemplaren gekocht die na een week kapot gingen. Ik keek naar mijn eigen sokken, die zwart waren, en dacht: waarom zijn sokken eigenlijk een ondergeschoven kindje, zelfs bij mensen zoals ik die van goed ontwerp houden? Vervolgens ben ik allerlei sokken gaan bekijken en analyseren. Waarom zijn sokken altijd of heel erg designed of heel kwalitatief? Tussen Happy Socks, met opvallende prints, en Burlington of Falke van hoge kwaliteit maar met een beetje saaie ontwerpen, zat niet echt een merk. Waarom maken die merken geen mooie sokken van biologisch katoen?”

Voor jou stond meteen vast dat jij dat wel wilde?
“Ja, ik wilde een kwalitatief hoogwaardig, duurzaam product maken waar je lang mee doet en dat een fijne design esthetiek heeft: niet te opvallend, niet te saai. Voor mij is duurzaam produceren de enige manier als je een nieuw bedrijf start, maar dat is juist als nieuw, klein bedrijf moeilijk omdat je kleine oplages niet makkelijk duurzaam kan produceren. Wanneer je met organic yarns werkt moet je namelijk een bepaalde kwantiteit inkopen. Sowieso wilde ik in Europa produceren: omdat de reisafstand relatief kort is, kan ik mijn footprint beperkt houden. Ik vond uiteindelijk in Portugal een producent waar ik kleine oplages kon laten maken. Maar ik moest daarvoor wel de hele productieketen aan elkaar knopen.”

Over knopen gesproken: je product en bedrijf zijn dus zo duurzaam mogelijk, zelfs de knoopjes op de sokken zijn bio-afbreekbaar?
“Die knopen worden gemaakt dichtbij de fabriek die de sokken produceert, net als de fabrikant van onze gerecyclede kartonnen verpakkingen en labels. De knopen zijn gemaakt van katoen- en papierafval, gecombineerd met fillers, een soort lijm – dat is dus als enige niet afbreekbaar, maar 93% van het knoopje is dat wel. De sokken zelf zijn gemaakt van polyamide, elastaan en biologisch katoen. Dat kopen we in bij een GOTS-gecertificeerd (Global Organic Textile Standard, red.) garenhuis in Portugal, het katoen zelf wordt verbouwd in Zuidoost-Azië. Momenteel zijn we aan het uitzoeken hoe we alles uit de keten transparant kunnen maken.”

Bron: wwwfashionweek.nl


Vorige berichten Volgende berichten


Laat een bericht achter

Let op: berichten worden eerst goedgekeurd voordat ze worden geplaatst.